Mjuk pepparkaka.



Idag saknade jag vintern lite. Julen också. Så jag bakade mjuk pepparkaka. Det är gott tycker jag. Wiiie.

Här är receptet om det är fler än jag som saknar vinter o jul.

100g smör
4 1/2 dl vetemjöl
3 dl socker
1 msk bakpulver
3 tsk pepparkakskryddor
2 dl mjölk
1 dl lingonsylt (jag hade ingen lingonsylt hemma så jag skippade det, blev jättebra ändå, ev. att man får tillsätta lite extra vätska men bara pyttelite)

Sen här du såhär:
- Smält smöret i en stekpappa och låt det svalna.
- Blanda alla torra ingredienser.
- Rör ner mjölken, lingonsylten och smöret.
- Blanda till en jämn och fin smet.
- Häll smeten i en form som rymmer ca 2 l. Den ska vara smörjd och bröad (jag hade cocosflingor i)
- Grädda kakan 45-50 minuter. Den är klar när den börjat släppa från kanterna och den ska vara torr inuti.
- Låt den svalna i formen.

KLART!

Pepparkakskryddor kan du blanda själv:
1msk kanel
1msk ingefära
1 tsk mald nejlika
ev. lite kardemumma.
Postat av: Nergårds-Emma
URL: http://nergardsemma.blogg.se/ 2008-08-08 / 22:03:28

Åh, det är ju så himla gott med mjuk pepparkaka. Fast jag är lat och köper alltid färdiga. Har två frysta som ligger och väntar i fryaen, mums :-)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥