Omklädd retrosulky.

 
I helgen var det loppis i Folkets park här i Malmö och jag kunde inte låta bli att cykla dit för att kolla in läget. Jag köpte ett par småsaker och preciiiis när jag skulle åka hem råkade jag gå förbi ett stånd där en gammal sunkig Emmaljungasulky stod lite sådär på sidan av med en lapp fasttejpad där det stod "50kr".
 
Efter en snabb undersökning så stod det klart för mig att den inte var lika sunkig som jag trodde. Klädseln var visserligen sliten och smutsig MEN chassit såg jättefint ut.... liiiite rost på handtaget men bromsen funkade som den skulle, det gick att fälla upp och ner fotstödet samt luta sitsen till viloläge och det gick fint att fälla ihop vagnen.
 
Så för 50 kronor blev vagnen min och nu återstod två utmaningar. Den första, att få hem vagnen på min cykel. Det gick över förväntan efter att ha fällt ihop vagnen, tagit av två hjul (samt smutsat ner min tröja) och sedan spänt fast vagnen på barnsadeln som sitter på min cykel.
 
Utmaning nummer två, att klä om vagnen, det gick faktiskt OCKSÅ över förväntan. Hade förberett mig på att allra minst ett par hårstrån skulle bli gråa men nä, jag överlevde helskinnad.
 
Här är resultatet! Efter att ha tagit av den gamla klädseln och sprättat upp den kunde jag använda den som mall för den nya. Det underlättade en hel del och därför var det inga problem att få till passformen.
 
Jag använde mig av ett blått, tjockt möbeltyg och till sitsen ett brunvitt elefantpåslakan. Som stoppning klippte jag ut två lager av Ikeas billigaste fleecefilt eftersom jag inte ville återanvända den vadd som fanns i den gamla klädseln.
 
Tänkte piffa till vagnen med ett par saker till innan den är helt klar. Först och främst en sele då vi märkte att det behövs, haha. Eftersom vagnen saknar korg ska jag sy någon slags förvaringsväska till den. Och till sist tänkte jag även sy ett skydd till bygeln så den blir skön och mjuk att hålla i istället för att sätta dom små händerna direkt på den kalla stålen.
 
 
Och så får ni en liten extrabild som ni som följer mig på instagram redan sett (jag heter stj3rnfall där). Jag och lillen "hjälptes åt" att tvätta och skrubba vagnen. Rosten på handtagen försvann och handtaget blänker nu som om det vore nytt. Rengjorde även däcken från smuts och även dom blev fina. Däremot skulle jag nog kunnat skrubba lite till på fotstödet men tålamodet tryter snabbt hos en viss liten person så det får bli en annan gång ;-)
 
 
 
 
Postat av: Sanna
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/ 2013-09-24 / 13:06:07

Vagnen blev toppenfin! Duktig du är tjejen!=)
Kram
Sanna


Postat av: Denise
URL: http://www.rumpetuss.blogspot.com 2013-09-24 / 13:28:39

Oj så fin vagnen blev!!!!


Postat av: Madde
URL: http://www.cochise.se 2013-09-24 / 14:10:59

Vilken skillnad! Vad duktig du är! :)
Älskar när man hittar gamla saker, ser potentialen i dem och sen lyckas förvandla dem till något som ingen annan har :)


Postat av: Karin
URL: http://karinsbloggiblogg.blogspot.se/ 2013-09-24 / 19:23:03

Men vilken skillnad det blev och vilket roligt tyg. Vad duktig du är, Karin


Postat av: Ananas
URL: http://annorna.blogspot.se 2013-09-25 / 17:50:55

Sjukt snyggt det blev!


Postat av: Fiff
URL: http://fiffelochtrad.blogspot.com/ 2013-09-26 / 20:44:26

Oj, vilken förvandling! Grymt snyggt! Heja dig o lillkillen :-)


Postat av: Saga
URL: http://smyckenmedmera.blogspot.com 2013-11-02 / 19:07:30

Vad fint! Min mamma har gjort likadant på en vagn som hon köpte på blocket. Men hon målade den röd med spray-färg:)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥