Kanelglass - recept

Jag gjorde ju kanelglass igår, faktiskt blev det rätt gott och var inte alls svårt att göra.

Ursprungsreceptet kommer från en bok som heter Glass- läckert för lediga dagar men jag har ändrat om det lite efter vad jag tyckte blev bra. Och jag tycker att man med fördel kan ha i något mer, t.ex. nötter. Hursomhelst, vad som behövs är:

3dl vispgrädde
1½tsk malen kanel
6-7dl vaniljsås
1msk citronsaft
1dl florsocker

Börja med att hälla grädde och kanel i en kastrull och värm upp det under omrörning. Det ska inte koka, ta av det lite innan det börjar koka. Låt det stå ett tag, typ en halvtimme så grädden hinner ta smak av kanelen ordentligt.

Häll vaniljsåsen (jag använde köpt pulver som man blandar med mjölk, blanda den separat innan du tillsätter resten), cintronsaften och florsockret i en bunke och blanda det ordentligt. Häll sedan i kanelgrädden och vispa, det ska bli en jämn smet.

Sen fryser du ner det hela i en valfri behållare som tål att vara i frysen, ha inget lock på. Efter 1½ timme så tar du ut det hela, rör runt tills det blir en slät smet. Ställ in den igen och låt stå 2½ timme. Sen är det klart. Om du inte ska äta upp all glass med en gång så sätt ett lock på behållaren. Det blir 5-6 portoner glass. :-)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥