Virka en gris.


Det här är mitt fjärde mönster som jag lägger upp här. Den här gången blir det en liten gris. Om man virkar i ett ganska tunt garn passar den utmärkt som nyckelring, bokmärke eller varför inte låta den vara en del av en barnvagnsmobil. Virkar man den i tjockare garn blir den som ett mindre gossedjur ungefär.

Allmänt om mönstret:
♥ Virka i spiraler, när du har virkat klart ett varv så ska du alltså direkt börja på nästa (gäller bara kroppen och trynet).
♥ Alla delar (förutom öronen och knorren ) börjar med något som kallas för "magisk ring" vet du inte hur man gör en sådan så finns det bra förklarat med text och bilder här.
♥ Markera början på varje varv med exempelvis en bit garn i avvikande färg.
♥ Virka med en virknål som gör att virkningen blir hård så att ingen stoppning tittar fram mellan maskorna. Jag har använt ett garn där 50gr motsvarar 165m och har virkat med virknål 1,75mm. Det går såklart bra att använda ett annat garn så länge man anpassar virknålen efter garnet. Vill du t.ex. ha en större gris använder du ett garn som är tjockare.
♥ Jag har kontrollvirkat mönstret men om du stöter på något som inte stämmer säg till så ska jag rätta till det.
♥ Och sen det viktigaste av allt, hoppas du har kul medan du virkar ^ - ^

Förkortningar:
v: varv
m: maska
sm: smygmaska
fm: fast maska



Virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]
2fm i varje fm [sammanlagt 12m]
*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]
*fm i nästa 2 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]
*fm i nästa 3 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 30m]
*fm i nästa 4fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 36m]
*fm i nästa 5fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 42m]
*fm i nästa 6fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 48m]
Virka 5 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 48m]
*fm i nästa 6fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 42m]
*fm i nästa 5fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 36m]
*fm i nästa 4fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 30m]
*fm i nästa 3fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]
*fm i nästa 2fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 18m]
Börja fyll kroppen med stopning. Fyll på efter varje varv, så att den är välfylld när sista varvet är virkat.
*fm i nästa 1fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 12m]
*2fm ihop* upprepa varvet runt. Gör en sm i den sista m. [sammanlagt 6m]
Klipp tråden men spara en bit för att fästa.



6lm
Virka fyra varv fram och tillbaka över dessa med fm.
Fortsätt sedan och virka tre fm på kortsidan och sedan en fm i varje m. Detta görs för att det ska bli en fin kant runt öronen och svansen.
Klipp av tråden men lämna en bit för att fästa.
Virka sedan ännu ett öra.
Innan öronen fästs vid kroppen viks nederkanten dubbel så att öronen kupas.
(Öronen är samma som till åsnemönstret, här finns en bild på hur det ska se ut)



Virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]
2fm i varje fm [sammanlagt 12m]
*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]
*fm i nästa 2 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]



Virka 6fm i en magisk ring, sm i första m [sammanlagt 6m]
Klipp tråden men spara en bit för att fästa.
Virka sedan ännu en.



6lm
Sm i den andra lm från nålen, *3fm i varje lm* upprepa 3ggr, 4fm i sista den sista lm.
Klipp tråden men spara en bit för att fästa.


Sy fast näsborrarna på trynet och sy sedan fast trynet vid kroppen.

Jag har använt mig av svart garn och gjort franska knutar till ögon. Hur man gör franska knutar kan du se här (scrolla längst ner på sidan). Det går precis lika bra att sy fast en pärla som ögon, eller limma fast en bit svart filt, eller använda säkerhetsögon, om du har sådana.

Placera ut öronen så dom sitter bra och sy fast dom.

Tillsist knorren, fäst den i det lilla hål om blir i ändan på grisen.

Nu är själva grisen klar. Sen är det bara att fästa t.ex. en nyckelring vid grisen eller något annat som du tycker passar.
Postat av: mia virkar
URL: http://miavirkar.blogspot.com 2009-08-20 / 16:11:55

Vad kul att du lagt ut mönstret! Ska ta och göra mig en en liten nasse.


Postat av: Pysselprinsessan
URL: http://pysslamera.blogg.se/ 2009-08-20 / 19:06:20

Oj, jag råkade visst scrolla för långt och kommenterade i fel inlägg (under)! :D

Kramar igen!


Postat av: Emilia
URL: http://emiliawadenstenproject.blogspot.com/ 2009-08-20 / 19:25:12

Åh, måste testa!


Postat av: camilla
URL: http://rosahemmet.blogspot.com 2009-08-21 / 17:08:27

haha. Vilken sötis alltså, ja du är allt bra duktig du och snällt att dela med dig av mönstret :)



Hoppas du får en superfin helg!



kram


Postat av: Matilda Barnboksillustratör
URL: http://www.matildasalmen.com 2009-08-22 / 14:10:23

Fint som vanligt!

Du borde starta företag och göra detta på heltid, sälja till butiker osv (eller gör du redan det?)



Tack så mycket!


Postat av: Matilda Barnboksillustratör
URL: http://www.matildasalmen.com 2009-08-22 / 14:11:50

haha, vi skrev kommentarer exakt samtidigt till varandra!!



som svar på din andra :-)



ja jag har upptäckt att den ser jättekonstig ut i firefox. själv använder jag explorer så jag har inte riktigt tänkt på det förens för några veckor sedan.. men vet inte hur man kan lösa det riktigt?!


Postat av: vintageretroprinsessa
URL: http://bambii.blogg.se/ 2009-08-24 / 14:03:41

Tack för mönstret :)

SKA GE MIN MAMMA :)



Ha det finast


Postat av: Marica Rödebäck
URL: http://rodeback.blogg.se/ 2010-01-07 / 21:49:17

Denna skulle jag vilja prova på att virka, min svärfar samlar på grisar så det är ju perfekt.

Det dumma är bara att jag inte har en aning om hur man virkar.. Du har inget klipp eller beskrivning på hur man startar om man aldrig tidiare gjort det?? Eller vet du någon sida (på svenska) där jag kan få hjälp?



Vore himla snällt.



Du är otroligt duktig och du gör jättefina saker.


Postat av: Marica Rödebäck
URL: http://rodeback.blogg.se/ 2010-01-20 / 18:35:46

Hej Hej!



Jag pluggar just nu på komvux (webdesign) och vi skall göra en hemsida.. Jag tänkte att mina hemsida skulle handla om mina intressen, scrapbooking (pyssling överhuvudtaget) och så virkning.

Jag har gjort mig en gris av detta mönstret och tänkte fråga om jag får ha med mönstret på den nya bloggen alt. länka till dig där jag skriver att man kan besöka dig .. ?



MVH Marica


Postat av: Drillemor
URL: http://drillemor.wordpress.com 2011-02-20 / 11:01:31

Provade det här ursöta mönstret, fick väl ett sådär resultat ;) http://drillemor.wordpress.com/2011/02/20/en-gron-flodhast-och-andra-spejsade-kreationer/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥