Virka en glass!

 

 

Då var det äntligen dags för mig att ta över stafettpinnen i den pågående pysselstafetten! Eftersom den här pysselstafetten har SOMMARTEMA så hade jag tänkt mig att vi skulle virka något riktigt somrigt... och vad passar då bättre än en strut med kulglass?!

 

Jag har valt att virka en kula med jordgubsmak, en med lime och en med blåbär. Vilka smaker väljer du?


Allmänt om mönstret:

♥ Virka i spiraler, när du har virkat klart ett varv så ska du alltså direkt börja på nästa.

♥ Markera början på varje varv med exempelvis en bit garn i avvikande färg.

♥ Hemligheten för att få fina amigurumis är att virka med en virknål som gör att virkningen blir hård så att ingen stoppning tittar fram mellan maskorna. Virka därför med en betydligt mindre virknål än vad som rekommenderas till garnet.

♥ Vill du göra ett bokmärke (alltså en liiiiten glass) så virka med ett tunt garn. Jag virkade med virknål 1,5. Virkar du med tjockare tråd så får du en större glass, vilket inte är så tokigt det heller :-)

♥ Vet du inte hur man börjar en amigurumi med en magisk ring? Kolla länken så förklarar jag det i en video.

 

Förkortningar:

v: varv

m: maska

lm: luftmaska

sm: smygmaska

fm: fast maska

 

Strut:

 

Virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]

*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 9m]

*fm i nästa 2 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 12m]

*fm i nästa 3 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 15m]

*fm i nästa 4fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 18m]

*fm i nästa 5fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 21m]

Gör en sm i början på varvet, fäst och klipp tråden.

 

 

Lock till strut:

 

Virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]

2fm i varje fm [sammanlagt 12m]

*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]

Gör en sm i början på varvet, klipp tråden men lämna en bit för att fästa locket med struten.

 

Kulorna:

 

Virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]

2fm i varje fm [sammanlagt 12m]

*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]

Virka 3 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 18m]

*fm i nästa 1fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 12m]

Fyll kulan med vadd och fyll i det sista medan du virkar nästa varv.

*2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 6m]

Gör en sm i början på varvet, fäst och klipp tråden.

 

 

Montering:

Stoppa struten med vadd och sy sedan fast locket.

Placera ut kulorna på struten nåla fast dom så håller dom sig på plats medan du syr fast dom.

När glassen sen är klar så är det bara att välja vad du vill göra med den. Den kan lätt få olika användningsområden, här är några exempel:

 

♥ halsband

♥ brosch

♥ nyckelring

♥ mobilsmycke

♥ kylskåpsmagnet

♥ leksak (virka med tjockare tråd)

♥ bokmärke

 

Vill du göra ett glassigt bokmärke så virkar du lm tills du har en ca 25cm lång tråd och fäster den vid glassen och vips så har du ett bokmärke.

 

 

Imorgon är det Alexandras tur. Hon har bloggen Pysselmani och kommer visa er något som man kan sy av jeans. Så missa inte det!

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com 2011-06-15 / 09:35:13

Så söt!! :-) Och nu har jag tagit mig tid att kolla på videon också! Kanon! :-D

Kram!


Postat av: Husfrun
URL: http://villafreja.blogspot.com 2011-06-15 / 09:53:44

Men så söt :)


Postat av: Frk pyssel
URL: http://www.pastill.nu/ 2011-06-15 / 19:33:12

Men så fin! Och vilken fin tutorial! Fast jag tror jag lämnar det där med pyttevirkning åt dig så får jag köpa fler saker framöver istället ;-) Jordgubben jag köpte förut är så fin!


Postat av: Petra
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com/ 2011-06-15 / 22:22:35

Asså, Viktoria... jag älskar alla dina virkade bokmärken! Sååå söta!


Postat av: Sara
URL: http://lillabrollopsmonstret.blogspot.com/ 2011-06-16 / 15:59:18

Åh så söta, nu rycker det i virkfingrarna! :)


Postat av: Clara
2011-06-17 / 20:33:02

Tack för ett jätte fint och somrigt mönster! :D


Postat av: karin - trattoria
URL: http://trattoria.blogg.se/ 2011-06-18 / 20:54:38

haha så söt!


Postat av: Beatrix
URL: http://beatrixmix.blogg.se/ 2011-06-19 / 21:49:35

vilken fantastisk! hur lång tid tog det att virka en sådan på ett ungefär?


Postat av: Smsa Låna
URL: http://smsalåna.nu 2011-07-20 / 16:51:04

Jag tycker att det är rätt svårt att hitta en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!


Postat av: Evelina
URL: http://evelinaspyssel.blogspot.com 2012-01-22 / 11:27:02

Vilken söt glass, det här mönstret måste jag prova! :)


Postat av: Victoria
URL: http://mylife-vicki84.blogspot.se/ 2012-06-03 / 13:19:53

Nu har jag virkat den söta glasstruten och lagt upp en bild på den på min blogg. Tack för att du delar med dig av mönstret. Jag tycker om din blogg, mycket skoj och fina virkfigurer. Kommer att virka mer utifrån dina mönster och just nu virka jag det söta lilla hjärtat som kan has till nyckelring.

Svar: Kul att se :) Den blev jättefin!
stjernfalls.blogg.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥