Sy överdrag till en pall - Pysselstafetten

 
Idag är det dags för det allra sista pysslet i höstens pysselstafett. Jag tänkte mig att ni säkert vill sitta inomhus ihopkurade i favoritfåtöljen och titta på film, läsa en bok, virka lite eller kanske brodera. Därför har jag fixat överdrag till en fotpall att vila benen på efter den mysiga långpromenaden bland höstlöven, eller hur?!
 
 
Jag kände för att sy ett överdrag i ett härligt blommigt tyg och ett rosa med vita prickar, det är kanske inte vad man väntar sig i en pysselstafett med hösttema. Men man får ju såklart välja tyg efter egen smak  ;-)
 
Överdraget är till IKEAS fotpall "Solsta Pällbo" och är lätt som en plätt att sy. Jag klippte ut fem bitar tyg. I det blommiga en kvadrat 40x40cm, i det rosa- och vitprickiga tyget fyra stycken bitar 40x41cm. Sömnsmån är inräknat.
 
Sen fållade jag det prickiga tyget i nederkant genom att först vika in 1cm och sedan 1 cm till (såhär) och sedan sy med raksöm. Sedan sydde jag ihop bitarna enligt bilden här nedanför.
 
 
Därefter sydde jag ihop tre stycken av dom prickiga sidorna med varandra. Jag lämnade alltså en "öppen". Sedan sydde jag bollfransen högst upp där det blommiga tyget övergår i det prickiga med start vid den sida som jag ännu inte sytt ihop. När bollfransen är på plats är det bara att sy ihop den där sista sidan och så är ditt överdrag färdigt!
 
Jag ääälskar bollfrans men insåg ganska snabbt att det kanske inte var mitt smartaste drag för den fick nämligen inte vara ifred länge ;-) Kanske får jag sy ett nytt överdrag utan bollfrans och spara detta ett tag tills det inte är lika spännande att pilla på dom där bollarna.
 
 
Det här var det sista pysslet i denna pysselstafett och eftersom det alltså inte kommer fler inlägg efter mig så passar jag istället på att länka er vidare till pysselstafettens blogg eller pysselstafetten på facebook. OCH sist men inte minst så gör jag något jag tänkt göra länge- nämligen bjuda er alla på en kopp te! Varsågoda:
 
 
 
Postat av: Malin - fröken pyssel
URL: http://pastill.nu 2012-11-09 / 11:15:45

Gulle! Vad fint och sött det blev :-) Man kan ju även tänka sig att häfta på en liten skumgummibit på pallen så blir den mjuk! :-)


Postat av: Stina / Allra Helst
URL: http://stinaglaas.blogspot.com 2012-11-09 / 13:16:10

Vad fint det blev! :-) Och vilket härligt fast grepp han har om bollfrasarna. :-D Vadå INTE dra i dem?? Varför annars har du satt dem där liksom?? ;-)
Och tusen tack för teet!! <3


Postat av: Eva
URL: http://medmedvind.blogspot.com 2012-11-18 / 09:57:43

Vad fint! Så söt bäbis!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥