Tårta.



Idag har jag bakat en tårta, en helt oavancerat sådan som ni ser. Hade tänkt göra den redan igår men jag mådde pest och hade inte lust till att ens ha öppna ögon. Tänkte att jag skulle göra en extra fin idag istället, hade skrivit en fin lista med saker jag skulle handla men när jag väl kom till affären hade jag inte lappen med mig. Typiskt, typiskt mig  ;-)

Det här receptet på tårtbotten brukar jag använda, minns tyvärr inte var jag fått det från.

4,5 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
3 tsk vanillinsocker
75 g smält smör
3 dl mjölk

Lite beroende på vad man ska ha på så kan man smaksätta botten med något som passar tex citron, cocos.
Blanda dom torra ingredienserna, smält smöret häll i mjölken och ev. citronen. Häll sedan ner det i mjölblandningen. Blanda väl och häll sedan ut det hela i en smord långpanna. Ugnen 200 grader. Tiden har jag inte så bra koll på men typ 20-30 min eller tills det fått en fin gyllenbrunfärg och inte klibbar om man gör ett stickprov. Låt kallna, sen är det bara att skära upp, ha i fyllning och dekorera.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥