Mystiska böcker.

Bibliotek är lite mystiska och likaså böcker. Gå runt bland hyllorna, dra med fingrarna längst bokryggarna, titta på framsidan, öppna och läsa första orden. En hel historia som döljer sig och väntar på att bli läst.

Ibland tycker jag synd om böcker som ser tråkiga ut, dom ser bortglömda ut, står i ett hörn och ser ledsna ut, lite dammiga. Ibland lånar jag just en sådan bok så att den ska bli glad och ofta visar det sig att den inte alls är tråkig. Då blir jag arg på den som bestämt hur boken ska se ut.

Tyvärr låter jag mig ofta luras, dras till dom snygga böckerna som står och ser coola ut på hyllorna. Ni vet dom som ler största leendet för att blotta dom vita tänderna och rättar till håret så minsta lilla hårlock ligger där den ska. Jag går hem och ska läsa men orden bara snurrar i mitt huvud och det  säger stop inuti mig.

  

Den här boken lånade jag häromdagen. Den stod fint uppställd, lite för sig själv och på något sätt talade den till mig. Läs mig, jag lydde och tog med den hem.

Väl hemma öppnade jag och förflyttade jag mig till en annan tid och plats och utan att märka det så hade jag läst en bra bit.

Snart slår klockan midnatt och jag tänker överlämna mig i den här bokens våld tills sömnen tar mig. 

Godnatt...

 









Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥