Lär dig virka supersöta amigurumi av Annie Obaachan

 

 

 


Var ett tag sedan jag hade något boktips här så det var på tiden :) Den här boken heter "Lär dig virka supersöta amigurumi" och är skriven av japansk tjej vid namnet Annie Obaachan. Boken är urprungligen utgivet på engelska men har översatts till svenska av Monika Andersson.

Boken känns tjock med över 120 sidor, vilket är bra. Den består av flera delar, lite bakgrundshistoria, virktekniker, massa förslag på hur man kan dekorera, förslag på olika ögon.

Den innehåller även ett kapitel om hur man kan designa egna amigurumis utefter skisser som man själv gjort. Det tycker tycker jag är super att dom uppmuntrar till att skapa egna små figurer.

Boken innehåller också 15 mönster på små amigurumis. Här nedan har jag gjort ett kollage av dom allihopa. Alla är hyffsat enkla och lämnar en hel del åt dig som virkar att dekorera hur du vill. På så sätt blir varendaste liten "gurumi" helt unik, vilket såklart är extra kul.

 

Vissa mönster kan jag dock känna att det går att hitta mycket finare på internet och dessutom helt gratis. Fast ofta är det roligare att ha mönstrerna i bokform än bara som en utskrift från internet. Sen är det förstås en smaksak vad man tycker är fint och inte.

Något jag blev besviken på när jag började bläddra i boken är att mönstret till "stålmannennallen" och nallen med fyrkantigt huvud på bokens framsida inte fanns med i boken. Dom finns bara med på bild i slutet av boken där dom har ett kapitel som heter "Amigurumigalleri". Där presenteras en massa amigurumis tillsammans med blogglänkar till personerna som virkat dom.

 

Kul idé med ett amigurumigalleri men lite märkligt att dom valt att ha amigurumis därifrån med på framsidan. Jag blev iaf lurad att tro att mönstret till nallen med fyrkantigt huvud fanns med i boken ( btw så är den virkad av en tjej som heter Niji, här är hennes hemsida)

 

Lite blandade känslor har jag för den här boken. Det är en bra nybörjarbok som sammanfattar och förklarar på ett bra sätt. Men om man sedan tidigare virkat en del amigurumis så tror jag att man kommer bli minst lika nöjd om inte nöjdare av att ta en titt i Mönsterarkivets amigurumidel.

 

Jag kan dessutom avslöja att det kommer fler boktips inom kort, så stay tuned ^ - ^

Postat av: Lycke
URL: http://till-vidas-ara.blogspot.com 2010-02-18 / 17:49:07

Vilka suupersöta ena!!!! Önskar att dygnet var dubbelt så långt så man hann sitta och göra sådana en halv dag :)



Kram Lycke


Postat av: LadyNight
URL: http://pysselstund.blogspot.com/ 2010-02-18 / 19:06:46

Vad bra att du skrev om boken! :) Tänkte köpa den på grund av den gulliga blå fyrkantiga nallen på framsidan, men nu när den inte ens finns med i boken...tack för varningen. Himla synd, den var ju sötast av allihopa!


Postat av: Humman
URL: http://hummsan.blogg.se/ 2010-02-18 / 20:08:47

Jag har också köpt den boken och jag håller med dig. Trodde det skulle vara fler mönster också... Men jag gillade delen med hur man går till väga för att skapa egna söta figurer, men för dom som redan kan virka amigurumisar är detta inget nytt. Men det är kul att ha i bokhyllan om inte annat =)



Är mycket spänd inför nästa boktips! ;)

Ha det bra!


Postat av: Lillis Pyssel
URL: http://lillispyssel.blogspot.com 2010-02-18 / 21:30:35

Jag fick boken i födelsedagspresent av min syster, och jag har också blandade känslor inför den. Jag gillar delarna som handlar om hur man kan dekorera sina gurumis och hur man kan göra sina egna mönster utefter skisser, men är ganska besviken på själva mönstren som medföljer. Som du säger så känns det som om man kan hitta mycket snyggare mönster gratis på internet. Däremot finns det en hel del fint i galleriet, men då kan man ju bara få tag på dessa mönster mot betalning.

Nej, helt nöjd är jag inte med denna bok, men den är helt okej ^^


Postat av: Sofia-Sobeide
URL: http://safiasvarld.blogspot.com 2010-02-18 / 22:14:49

Jag lånade den boken från biblioteket för en tid sedan. Läste igenom tipsen till att designa egna amigurumis men tyckte inte det var speciellt matnyttigt. Figurerna ser heller inte speciellt fina ut så jag förde tillbaka den boken till biblioteket ganska snabbt igen.



Dumt att ha bilder på pärmen av figurer som inte finns i boken! Det märkte jag inte ens, men pärmen var kanske lite annorlunda på den engelska upplagan.


Postat av: Fröken Rimme
URL: http://frokenrimme.blogspot.com/ 2010-02-19 / 12:24:11

Jag får ju bara hålla med föregående talare. Otroligt märkligt att ha bilder på framsidan och sedan inte ha med mönstret i boken... Och ju mer man virkat, desto mer kräsen blir man ju. Det var ju egentligen bara den fyrkantiga nallen som var fin.



Jag älskar ju böcker, men när det gäller virkbeskrivningar, håller jag mig nästan uteslutande till att leta på nätet.


Postat av: lolla
URL: http://lollashus.blogg.se/ 2010-02-19 / 16:22:58

hejsan

gud så bra att tu visar lite böcker och bra att du skriver om dessa både det bar och det mindre bra i dem.tack..tack..

kram lolla


Postat av: Sanna
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/ 2010-02-19 / 18:56:52

Hmm trist..snacka om missvisande om man inte ens har mönstret till alla modeller på framsidan..



SV: Syster hämtade sina handledsvärmare idag och var nöjd så då får jag också vara det.. =)

Mmm nu hoppas jag bara att A blir glad för halsduken också.. =)



Ha en trevlig helg!

Kraaaaam

Sanna


Postat av: vintageRetroPrinsessa
URL: http://bambii.blogg.se/ 2010-02-20 / 09:26:31



åHHHH HERREGUD SÅ MYCKET SÖTT :)



ha en fin helg


Postat av: Isprinssesan
URL: http://nogg.se/isprinssesan 2011-01-30 / 16:44:22

Noooooooo swöta :3



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥