Virka en flicka.


Nu har jag dragit på att publicera det här mönstret alldeles för länge. Jag har hela tiden tänkt att jag ska komma på bättre sätt att formulera mig så att det hela blir lättförståeligt. Men nä... jag tror faktiskt inte att jag lyckas med det. Om något är otydligt får ni helt enkelt fråga ^ . ^

 

Kan du inte grunderna i virkning så kan du titta in här för att lära dig.


Allmänt om mönstret:
♥ Virka i spiraler, när du har virkat klart ett varv så ska du alltså direkt börja på nästa (gäller dock inte när man virkar sulan till skorna).
♥ Alla delar börjar med något som kallas för "magisk ring" vet du inte hur man gör en sådan så finns det förklarat här.
♥ Markera början på varje varv med exempelvis en bit garn i avvikande färg för att enkelt hålla reda på vilket varv du befinner dig på.
♥ Hemligheten för att få fina amigurumis är att virka med en virknål som gör att virkningen blir hård så att ingen stoppning tittar fram mellan maskorna. 
♥ Det går bra att använda ett tjockare garn eller ett tunnare så länge man anpassar virknålen efter garnet. Vill du t.ex. ha en större flicka så använder du ett garn som är tjockare. Jag har virkat med ett garn som passar till nål 2 och min flicka är ca 14cm hög.
♥ Jag har kontrollvirkat mönstret men om du stöter på något som inte stämmer säg till så ska jag rätta till det.
♥ Och sist men inte minst, hoppas du har kul medan du virkar ^ - ^


v: varv
m: maska
sm: smygmaska
fm: fast maska
st: stolpe


Okej då börjar vi men...
....innan du börjar klipp av en ca 20cm lång tråd i den färg du vill ha kläderna på dockan. Du kommer använda den för att sy några stygn i grenen på dockan.


Använd hudfärgat garn och virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]
2fm i varje fm [sammanlagt 12m]
*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]
*fm i nästa 2 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]  
*fm i nästa 3 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 30m]  
*fm i nästa 4fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 36m]  
*fm i nästa 5fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt  [sammanlagt 42m]
Virka 3 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 42m] (Jag brukar fästa säkerhetsögon på min docka på det andra av dessa tre varv. Jag har satt ögonen med 12 maskor emellan.)
*fm i nästa 5fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 36m]
*fm i nästa 4fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 30m]
*fm i nästa 3fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]
*fm i nästa 2fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 18m]


Virka 9 lm med svart garn, virka i fm i andra luftmaskan från virknålen och fortsätt sedan i nästa 7 luftmaskor [sammanlagt 8m]
*Virka en luftmaska, vänd och virka över alla 8 fm* Upprepa detta 3ggr  [sammanlagt 8m]

Fortsätt sedan utan att vända med att virka 6 fm på kortsidan, 8 fm på långsidan, 6 fm på den andra kortsidan och sedan 8 fm på nästa långsida.  [sammanlagt 28 m]

Välj sedan mellan en svår och en lätt variant.

Lätt: Fortsätt ett varv runt med fm. [sammanlgt 28m]

Svår( som inte är så svår egentligen om man bara förstår mina instruktioner, hihi) : Nu ska vi göra en kant som ska avgränsa sulan från resten av skon. Stygnet kan liknas med BPDC ( se videon här nedanfär där det förklaras, spola fram till ca 1.30 för BPDC) men istället för att göra stygnet runt stolpar så gör man det runt fasta maskor. Vad du ska göra är alltså att virka ett varv men istället för att göra vanliga fasta maskor så virkar du runt dom fasta maskorna på baksidan. Jag har svårt att förklara det bättre med ord men se gärna videon här nedanför om hur man gör BPDC. [sammanlagt 28m]


Efter varvet där ni antingen valt lätt eller svårt så virkar man såhär:

Virka 2 varv med en fm i varje på vanligt vis. [sammanlagt 28m]

Virka en fm i varje av nästföljande 13fm, 2fm ihop, 2fm ihop, 2fm ihop, 2fm ihop, virka sedan en fm i nästa 7. [sammanlagt 24m]
Virka en fm i varje av nästföljande 11fm, 2fm ihop, 2fm ihop, 2fm ihop, 2fm ihop, virka sedan en fm i nästa 5. [sammanlagt 20m]
Byt till hudfärg och stoppa skon med fyllnadsvadd. Virka sedan:
En fm i varje av nästföljande 11fm, 2fm ihop, 2fm ihop, virka sedan en fm i nästa 5. [sammanlagt 18m]
Virka en fm i varje av nästföljande 5fm *fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa *-* 4 ggr, virka en fm [sammanlagt 14m]
Virka 6 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 14m]
Byt färg till den färg du vill ha på kläderna.
Virka 2 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 14m]
Gör en sm och klipp tråden. Fyll benet med fyllnadsvadd. Virka ett till ben på samma sätt. Klipp dock inte av tråden i slutet.


(och hur du sätter ihop ben och kropp)

Nu ska benen sättas ihop. För enkelhetens skull så döper vi det ben du först virkade till ben A och det ben som du precis virkat klart och som du ännu inte klippt av garnet från till ben B. Håll i ben B med nålen i ögglan men istället för att fortsätta virka på det så tar du ben A. Räkna 5 m till höger från där du avslutade (så att dockans "tår" hamnar framåt på båda fötterna) och gör sedan en fm i ben A så benen sätts ihop. Fortsätt sedan virka på ben A tills det återstår 3fm där ska du inte virka utan det blir "grenen". Lämna 3fm till grenen även på ben B och stick alltså ner nålen i den 4:e maskan på ben B och fortsätt runt. [sammanlagt 22m]  

Innan du fortsätter virka på dockan ta fram den tråd du klippte av i början och sy ihop grenen så att det inte blir något hål där. Sedan fortsätter du virka på dockan.

Virka 3 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 22m]
Stoppa kroppen och fortsätt göra det vart efter du virkat några varv och du ser att det behövs.
Nu ska vi minska 4 m jämt fördelat över varvet såhär: virka först en fm *fm i nästa 3fm, 2fm ihop* upprepa *-* sammanlagt 4 ggr, virka sedan 1fm [sammanlagt 18m]
Virka 4 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 18m]
Nu ska det minskas 3 m jämnt fördelat över varvet såhär: *fm i nästa 4fm, 2 fm ihop* upprepa *-* varvet runt [sammanlagt 15]
Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 15m]


Använd hudfärgat garn och virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]
2fm i varje fm [sammanlagt 12m]
Virka 2 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 12m]
*fm i nästa 2fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 9m]
Fyll armen med fyllnadsvadd och fortsätt göra så vart efter du virkar.
Virka 7 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 9m]
Byt färg till den färg du valt ha på kläderna och virka sedan:
Virka 2 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 9m]
Klipp tråden men lämna en bit för att fästa armen vid kroppen.
Virka 2 stycken armar.


Virka 30fm i en magisk ring. Innan du drar åt ringen se till att den blir tillräckligt stor för att få plats runt midjan på din flicka.
Virka 5 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 30m]


- Se till att alla delar är stoppade med fyllnadsvadd.
- Trä på kjolen på flickan och sy fast den på plats med ett par stygn så att den inte flyttar sig hela tiden.
- Sy fast huvudet vid kroppen. Huvudet och halsen på kroppen har inte samma antal maskor så se till att du syr fast det jämnt.
- Sy fast armarna.
- Om du inte har använt säkerhetsögon så sy dit ett par.
- Dags för håret. Jag har gjort en liten beskrivning på hur jag brukar fästa hår på mina amigurumis. Självklart går det bra att göra på något annat vis om man hellre vill det. Jag har använt ett garn till håret som är tunnare än det garn jag har virkat flickan med, detta för att håret inte ska se så "grovt" ut.


Efter det är din docka klar! Kanske vill du dekorera den med en blomma i håret eller på klänningen eller varför inte virka en liten väska till henne men allt det är upp till dig.

Postat av: Christina
URL: http://www.silversidan.se 2010-03-31 / 08:43:25

Jättesöt. Jag har väntat på det här mönstret, tänkte att mitt första barnbarn skall få en sån fin docka,även om det blir en kille. Du är ju hur duktig som helst.


Postat av: Manduzana stickar
URL: http://manduzanastickar.blogspot.com 2010-03-31 / 08:46:11

Vilken söt liten tjej! Jag ska absolut införskaffa garn och virka en egen tjej :)


Postat av: sara - Glitterögon
URL: http://glitterogon.blogg.se/ 2010-03-31 / 10:35:14

Men åh, duktiga, kreativa du! Det här mönstret har jag väntat på. Så snart alla mina andra, pågående virkprojekt är klara ska jag virka en... eller två eller tre sånna här flickor och ge till mina barn :)

Tack snälla för mönstret!


Postat av: pixi
URL: http://meandpixi.blogspot.com 2010-03-31 / 15:29:35

Ohh vad fin,ska spara den genast!!Gillar en lite "mulligare" kropp,lättare att virka o stoppa då !Tack så mycket för mönstret!kram=)


Postat av: sunna
2010-03-31 / 21:16:27

Mönstret verkar jättebra, tack snälla för mönster


Postat av: Sanna
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/ 2010-03-31 / 22:09:20

Supersöt! =)


Postat av: Drutten
URL: http://drutten-pysslar.blogspot.com 2010-04-01 / 10:12:12

Otroligt söt! Ligger nu i att-göra-listan (som tyvärr är på tok för lång)...


Postat av: Natalia
2010-04-01 / 15:05:19

Hej! Jag har letat överallt efter en bra beskrivning på hur man gör hår till virkade figurer. Din beskrivning är den bästa hittills! Tydlig och bra. Dockan är jättesöt och jag kommer absolut att virka en, jag med.


Postat av: elin
URL: http://yeahelin.blogg.se/ 2010-04-02 / 18:11:00

hej! jag har virkat en kanin av ett mönster som jag hittade här :) tänkte skicka en bild, men vad är din mail-adress?


Postat av: Anonym
URL: http://frivirkarna.blogspot.com 2010-04-27 / 08:43:08

Supersöt! Jag ska genast börja virka!!!!


Postat av: Anna
URL: http://www.billigt-garn.net 2010-05-17 / 19:07:20

Bedårande!


Postat av: Mia
2010-08-05 / 11:42:47

Nu har jag gjort en flicka enligt din beskrivning. Tack ska du ha!

Jag klantade mig lite, det beiga garnet är mycket tjockaren än det andra och jag hade bara en storlek på virknålen, så benen blev aningens förstora. ;-)

http://sofielskar.blogspot.com/2010/08/en-liten-docka.html


Postat av: sanna
2010-12-20 / 15:55:06

Hejsan jättefin :) jag har letat hur länge som helst efter att göra hår till amigurumin :)


Postat av: VirkarN
URL: http://virkirutan.blogg.se/ 2011-06-13 / 21:46:57

VAD FINT!



Kika in på våran blogg! NU är det Dagens Blogg som gäller! :))


Postat av: Betongerian
URL: http://betongerian.wordpress.com 2013-01-20 / 09:20:29

Tack för att du delar med dig av mönstret. Mönstret är lätt att förstå och följa.


Postat av: Saga
2013-08-07 / 22:40:26

Jag ska genast virka en flicka till min kompis som snart fyller år! Vilket fint mönster!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥