En liten uppdatering.



Lapptäckesuppdatering... alla rutor är ihop sydda.
Det efter att jag först insett att jag klippt till för lite rutor (trots noggrann räkning). Smått irriterad klippte jag 31 rutor till och efter att ha blivit ovän med både min symaskin och strykjärnet så börjar täcket bli näääästan klart.

Jag tänkte sy ihop rutorna med en fleece filt, alltså ena sidan lappar, andra fleece. Men nu undrar jag om ni har något tips på hur jag ska få baksidan och framsidan att "hänga ihop" så att det blir snyggt på bägge sidor.
Postat av: SUADDA
URL: http://suaddasblogg.blogspot.com 2010-10-30 / 20:48:18

Vad fin den blir! =)



Hm...kanske lägga ett lager "vadd" (sånt där som man använder då man quiltar) mellan fleecen och lapp-sidan innan du syr ihop.



Gjorde själv så när jag gjorde ett lapptäcke för länge sedan.....quiltade liksom ihop delarna så att det blev en snygg baksida också. Tyckte det fungerade bra =)



Men det finns säkert någon annan här i cyberrymden som har något bättre förslag och är mer hemma på lapptäcken...? ;)



Lycka till!




Postat av: Fotograf Jenny Eriksson
URL: http://fotografjennyeriksson.blogg.se/ 2010-10-31 / 08:53:15

Ser riktigt fint ut! :)


Postat av: Sofia-Sobeide
URL: http://safiasvarld.blogspot.com 2010-10-31 / 17:45:26

Det ser fint ut! du måste har arbetat aktivt med filten i helgen :). Ja det är ju lite knepigt på fleecen stretchar och lappdelen inte gör det. :/ har tyvärr inga bra tips undviker själv att alls sy i stretch tyg för varken jag eller min maskin klarar av det speciellt väl :D...


Postat av: Jennifer - TEAM JACOB ♥
URL: http://londonowl.tumblr.com 2010-10-31 / 20:31:19

Åhh ska bli spännande att få se resultatet!

Men tror att bäst resultat är att ha ett enfärgat tyg i en av färgerna som finns på många av rutorna.. Sedan stoppar man täcket lite :)


Postat av: Frk pyssel
URL: http://pysselmama.blogspot.com/ 2010-11-03 / 08:56:02

Vad fint det blir! Hmm.. jag är kanske lite trött i huvudet men förstår inte riktigt frågan, så jag svarar på lite alla möjliga frågor :-D



Menar du kanterna? Kanske en bred snedslå i en fin färg runt hela täcket? Eller så syr du ihop det som ett påslakan ut och in och sen vänder du och syr en stickning runt kanten.



Eller menar du att du vill quilta täcket? I så fall rekomenderar jag att du köper en textilspray för att inte go nuts. Spraya ihop lagren och sy lite här och lite där, kanske diagonalt över rutorna eller i sömmarna eller något annat mönster. Då kan det vara smart att ha snedslå runt kanterna sen.



Eller menar du färg på fleecen? Nej det menar du nog inte, färg är din grej liksom :-)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥