Pysselstafett - grytunderlägg.


Dags för mig att ta över i höstpysselstaffeten *pust, det var ett långt ord*. Jag hade ett par olika ideér till vad jag skulle hitta på men kom fram till att detta skulle passa allra bäst eftersom det är enkelt och snabbvirkat och dessutom användbart!

Här kommer en beskrivning på hur man kan göra ett grytunderlägg. Sen kan ni passa på att baka något gott när det är som allra höstruskigast ute så ni får användning av era nya underlägg :-)

 

Jag har använt mig av mattrasor köpta på loppis men det går lika bra att göra egna av gamla kläder, tygbitar eller så. Jag har använt virknål nr7 när jag virkat och mina mattrasor är rivna i 1,5-2cm bredd.

 

Kan du inte virka? Det här mönstret är inte alls speciellt komplicerat. För att lära sig grunderna kan man titta in på garnstudio, där finns en virkskola.


Förkortningar:

 

lm: luftmaska

v:varv

m: maska
sm: smygmaska
fm: fast maska
st: stolpe

dst: dubbelstolpe.

 

Grytunderlägg- mönster:


4lm, slut till en ring med en sm.
v 1: 6fm i ringen du just gjorde, slut med en sm
v 2: 4lm, *2st i nästa fm, 1lm* upprepa *-*sammanlagt 5ggr, 1st, sm i den tredje av dom 4lm från början av varvet [sammanlagt 12st]
v 3: *1fm runt lm från förra varvet, 5lm* upprepa *-* sammalagt 6ggr avsluta med en sm.
v 4: *2st, 2dst,2st runt lm-bågen från föregående v, 1fm i fm från föregående v* upprepa *-* sammalagt 6ggr avsluta med en sm.

 

Behöver ni hjälp med mönstret är det bara att fråga så ska jag göra så gott jag kan för att förklara :-)

 

Lycka till!

 

 

 

Imorgon är det Evas tur, så titta in i hennes blogg då -  "Att leva lagom" heter den!

Postat av: langtaefterliv
URL: http://langtaefterliv.blogg.se/ 2010-09-28 / 16:34:29

Fina grytunderlägg!


Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com 2010-09-28 / 19:28:26

Åh, vad glad jag blev! Och du, det ser ju nästan ut som om jag skulle specialbeställt den här beskrivningen av dig, med tanke på det jag skrev tidigare idag. Haha!! Helt underbart!! :-D

Kram!


Postat av: Jenny
URL: http://jennybergvall.blogspot.se 2010-09-28 / 20:04:33

Åh vad skoj! Nya undelägg behöver vi. Så jag borde verkligen haka på detta!


Postat av: Anna
URL: http://stadshimmel.blogspot.com 2010-09-29 / 10:28:27

Åh vad fina! Och vad fint det är med alla detaljer på hemisdan, som flickan här i kommentarsfältet och bilderna som skiftar med mera, nice :-D


Postat av: Poppylinda
URL: http://poppylinda.blogg.se/ 2010-10-02 / 17:44:52

Supersmart!!! Ska faktiskt ta och göra mig ett par av gamla kläder som jag klipper i remsor. Tack! Fin och inspirerande blogg du har!!!


Postat av: citty
2010-12-21 / 18:28:36

jag kommer inte till någon sida när jag klickar på länken till franska knutar som du hade med i "virka en kanin". är det samma knut som man gör på en slips, för jag hittade bilder på slipsar när jag googlade fransk knut?


Postat av: Viktoria - ♥ s t j e r n f a l l ♥
URL: http://stjernfalls.blogg.se/ 2010-12-21 / 18:50:28





Svar till Citty:



Nej, det är inte samma som när knyter en slips. Jag hittade ett ställe där det förklaras, på engelska dock. Här: http://www.embroiderersguild.com/stitch/stitches/french.html



Lycka till!


Postat av: Malin
2011-01-17 / 23:18:55

Hejsan!

Jag håller på att virka en matta på samma sätt som dessa grytunderlägg.



Men jag ger nog snart upp.

För min matta blir vågig hela vägen runt..

vad gör jag för fel???



Kram M


Postat av: ulla
URL: http://www.mittlillahimmelrike.blogspot.com 2012-09-13 / 21:30:51

Hallå, vilekn härligt kreativ blogg jag halkade in på så här på kvällskvisten,
kram ulla


Postat av: Elisabet
2013-01-03 / 22:18:24

Hej! HAr precis tack vare din hjälp gjort min första Mormors ruta och sedan ett grytunderlägg!! Jag som trodde att jag var ett omöjligt fall gällande virkning, har provat sa manga ganger utan att lyckas. Tack!!!Och Gott Nytt Ar!!


Postat av: Mona
2013-01-09 / 09:49:33

Tack för det roliga mönstret.Har aldrig virkat i trasmattor.Det blir flera.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥