Virka en liten julstuga!

 

Idag tar jag över stafettpinnen från Jonna D Sniffar skönhet i årets pysselstafett med jultema. Mitt bidrag är den här lilla virkade stugan med dekorationer i filt.

 

Allmänt om mönstret:
♥ Virka i spiraler, när du har virkat klart ett varv så ska du alltså direkt börja på nästa.
♥ Mönstret börjar med något som kallas för "magisk ring" vet du inte hur man gör en sådan så finns det förklarat här.
♥ Markera början på varje varv med exempelvis en bit garn i avvikande färg så att du vet var varvet börjar/slutar.
♥ För att få ett fast hus där ingen stoppning tittar fram mellan maskorna virka med en virknål som gör att virkningen blir hård. Använd en mindre virknål än vad som rekomenderas till garnet. På mitt garn är det rekomenderat att virka med nål 4½ men jag har virkat med nål 2.

♥ Självklart går det bra att byta ut färgerna jag virkat med (vitt och rött) mot andra färger om du föredrar det. Kanske vill du inte göra en julstuga utan en sommarstuga, då är det bara att ändra dekorationerna så att den känns somrig.
♥ Om du stöter på något som inte stämmer säg till så ska jag rätta till det.
♥ Och sen det viktigaste av allt, hoppas du har kul medan du virkar ^ - ^

Förkortningar:
m: maska
fm: fast maska

sm: smyg maska

Mönster till julstugan:

 

Använd vitt garn och virka 6fm i en magisk ring [sammanlagt 6m]

2fm i varje fm [sammanlagt 12m]

*fm i första fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt. [sammanlagt 18m]

*fm i nästa 2 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]

*fm i nästa 3 fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 30m]

*fm i nästa 4fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 36m]

*fm i nästa 5fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 42m]

*fm i nästa 6fm, 2fm i nästa* upprepa varvet runt [sammanlagt 48m]

 

Välj sedan mellan en svår och en lätt variant för hur nästa varv ska virkas:

 

Lätt: Fortsätt ett varv runt med fm. [sammanlagt 48m]

 

Svår ( som inte är så svår egentligen om man bara förstår mina instruktioner, hihi) : Nu ska vi göra en kant som gör att husets botten blir lite stadigare. Stygnet kan liknas med BPDC ( här förklaras det hur man gör det, spola fram till ca 1.30) men istället för att göra stygnet runt stolpar så gör man det runt fasta maskor. Vad du ska göra är alltså att virka ett varv fm men istället för att göra som vanligt så virkar du runt dom fasta maskorna på förra varvet. Jag har svårt att förklara det bättre med ord men se gärna videon jag länkat till om hur man gör BPDC. [sammanlagt 48m]

 

Virka 14 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 48m]

Byt till röd färg för att virka taket.

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 48m]

 

Nu ska vi börja minska maskor så att taket får en ”strutform”. Men innan vi virkar vidare så är det en bra att rita av husets botten på en bit kartong och stoppa i botten på huset. På så sätt blir huset stabilare.

Jag fyllde mitt hus med vadd och lite glasstenar (sådana som man ibland har som dekoration i t.ex. ljus-/blomsterarrangemang) men det går bra med ett par mindre stenar eller liknande. Detta för att skapa ytterligare stabilitet och tyngd till huset.

 

Nu kan vi börja minska för taket. Fyll hela tiden på med vadd vart efter öppningen minskar.

 

*fm i nästa 6fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 42m]

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 42m]

*fm i nästa 5fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 36m]

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 36m]

*fm i nästa 4fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 30m]

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 30m]

*fm i nästa 3fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 24m]

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 24m]

*fm i nästa 2fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 18m]

Virka 1 v med en fm i varje fm. [sammanlagt 18m]

*fm i nästa 1fm, 2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 12m]

*2fm ihop* upprepa varvet runt [sammanlagt 6m]

Sy igen hålet och fäst tråden.

 

 

 

 

 

 

 

Nu är själva huset klart! Men det ser ju inte riktigt ut som ett hus, eller möjligtvis ser det ut som ett väldigt tråkigt hus. Dags för den roliga biten- att dekorera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har använt minibollfrans för att skilja taket och själva huset från varandra. Sen har jag klippt ut dörrar, fönster, julgran o.s.v. i filt. Dekorerat med sicksackband, röd/vitrutigt band samt lite pärlor som julgranskulor.

 

 

Dom röda blommorna i blomlådan är virkade med rött garn såhär: virka 6fm i en magisk ring och slut sedan med en sm. Fäst och klipp tråden.

 

För att fästa allt vid huset har jag använt mig av en limpistol men självklart går det bra att sy fast alla detaljer. Kanske blir det t.o.m. mer hållbart om man gör så, men jag var lite slö och limmade ;-)

 

Använd fantasin och dekorera fritt. Ju mer tid du lägger på att dekorera och komma på roliga detaljer desto mer personligt blir huset.

 

Lycka till och lämna gärna en länk/ skicka ett mail om du virkar dig en julstuga, det skulle vara kul att se hur just ditt hus blev :-)

 

Imorgon är det Fröken Pyssels tur att ta över, så glöm inte titta in i hos henne!

 

 

 

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com 2011-12-06 / 08:48:08

Absolut bedårande!! Så söt! :-) Så fin! :-D


Postat av: Evasleva
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com 2011-12-06 / 08:49:54

Vilket söt julstuga!


Postat av: Lotten
URL: http://ornnastet.blogspot.com 2011-12-06 / 09:28:53

Men vilket sött litet julhus! Tack för att du delar med dig.... detta skall jag testa någon gång!


Postat av: fröken pyssel
URL: http://pastill.nu 2011-12-06 / 09:54:58

Gud så gulligt! Tack för jättefin inspiration! Men oj, är det jag imorgon, dags att sätta fart :-D


Postat av: sandra
URL: http://pysselmajorna.blogspot.com 2011-12-06 / 12:24:23

Gud så söt!!


Postat av: Henrietta
URL: http://henriettaspyssel.blogspot.com 2011-12-06 / 15:42:03

Så jätte sött!! Det börjar klia i pysseltarmen :o))

//Henrietta


Postat av: hennihenni
URL: http://hennihennidesign.blogspot.com 2011-12-06 / 16:33:36

Vilket sött hus! Jättefina detaljer.


Postat av: Nina
URL: http://www.vaahteramki.blogspot.com 2011-12-06 / 18:50:46

Så jättesöt <3


Postat av: men så vansinnigt gullig!
2011-12-06 / 21:37:56


Postat av: Mia
URL: http://mia-kinoko.blogspot.com 2011-12-07 / 10:42:14

Åh så gulligt och vad kul med snurrande hus bild.


Postat av: fröken pyssel
URL: http://pastill.nu 2011-12-07 / 11:22:33

Haha, det där sista var jag, som vanligt så lyckas jag inte med mina kommentarer :-D ;-) Hur fin som helst är den iaf :-D


Postat av: Sanna
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/ 2011-12-07 / 16:00:47

Helt underbar! Hmm undrar om jag skall testa en egen variant med burk i så man kan förvara något i den också.. ;P hihi..



Kraaaaam

Sanna


Postat av: Emilia
URL: http://emiliawadenstenproject.blogspot.com 2011-12-07 / 17:39:01

Underbart!


Postat av: Fiff
URL: http://fiffelochtrad.blogspot.com/ 2011-12-07 / 20:17:28

Åh, vilket bedårande litet hus!


Postat av: Jenny
URL: http://jennybergvall.blogspot.com 2011-12-07 / 22:49:29

MEN så fin!!!!


Postat av: Linnea - Livet som hobbyfotograf
URL: http://linneamarksell.blogg.se/ 2011-12-12 / 23:12:52

Tack så mycket!

Jo än så länge är det kul, har typ blivit beroende, har gjort hur många hjärtan som helst i olika storlekar. Sån inspiration fick jag så jag utgick från ditt mönster och gjorde på fri hand ett stort hjärta. Det tycker jag är rätt bra för att vara typ 3 grejen jag virkar. (om man bortser från mina fula testgrejer jag försökte improvisera ihop innan jag hittade till dig.)

Tack så mycket! =)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥