Mumsiga 20-minutersbullar

 
Tittar in i bloggen för att jag fick en frågan om jag inte kunde dela med mig av ett recept på dessa frukostbullar när jag visat en bild på instagram.
 
Det är bullar som är bakade på bakpulver istället för jäst. Godast är dom nygräddade. Det är inget bröd man gärna sparar och äter i flera dagar men eftersom dom är så snabblagade passar dom fint till helgfrukosten och en familj på typ fyra personer äter lätt upp allihopa på en dag ;)
 
Hur som helst här kommer receptet:
 
Mumsiga 20-minutersbullar
 
10 stycken
 
5dl mjöl (enligt orginalreceptet ska det vara grovt men jag hade bara vanligt vetemjöl och det gick fint det med)
4tsk bakpulver
1tsk salt
2msk sirap (hade inte det hemma så jag tog samma mängd rörsocker)
3dl filmjölk eller yoghurt
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser. Vill man göra extra mumsigt kan man blanda i några matskedar pumpafrön/sesamfrön/solrosfrön/linfrö/russin/hackade aprikoser/daddlar/annat gott. Jag blandade ner lite av vad jag hade hemma, sammanlagt ca 2-3 msk.
Häll i filmjölken/yoghurten och sirap.
Blanda till en ganska klibbig smet och portionera sedan ut till tio bullar på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Om du vill sprinkla pumpafrön uppe på toppen och eftersom bullarna är rätt klibbiga så fastnar fröna bra.
Ställ in i ugnen i ca 10-15 minuter och så är det klart!
 
 
Postat av: Eva
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com 2013-04-25 / 09:48:26

Vilket bra recept. Ska testa någon helg :)


Postat av: Emilie
URL: http://www.hittarecept.se 2013-04-25 / 15:34:28

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



rss
VeggieToppen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥